الحب أساس الحياة
نورت منتداك زائرنا الكريم نتشرف بتسجيل عضويتك معنا
الحب أساس الحياة
نورت منتداك زائرنا الكريم نتشرف بتسجيل عضويتك معنا
الحب أساس الحياة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الحب أساس الحياة

لعلنا معا نرتقي بإحساس القلوب

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
تحية إجلال وتقدير ومحبة لكل شهداء ثورة مصر مع تمنياتنا بأن يخلف الله على ذويهم من يرعى شئونهم ويعوضهم جزءا من فقدانهم يارب
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
»  شامل عن اللغة الانجليزية
جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة Icon_minitimeالخميس 01 ديسمبر 2016, 9:39 pm من طرف البروفيسير محمد فضل

» كورس مجانى لتعلم اللغة الانجليزية من البداية وحتى الاحتراف
جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة Icon_minitimeالخميس 01 يناير 2015, 5:02 pm من طرف البروفيسير محمد فضل

» حذروا فظروا انا مين؟
جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة Icon_minitimeالسبت 02 مارس 2013, 2:29 pm من طرف Hanan El Gendy

» بعض اشعار عنتر بن شداد
جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة Icon_minitimeالسبت 07 يناير 2012, 6:50 pm من طرف البروفيسير محمد فضل

» ممكن ترحيب بالعضوة الجزائرية
جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة Icon_minitimeالسبت 07 يناير 2012, 6:42 pm من طرف البروفيسير محمد فضل

» شاب يعذب فى قبرة بسبب باسورد
جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة Icon_minitimeالجمعة 06 يناير 2012, 7:36 pm من طرف اميرة البحار 13

» أن عضوه جديده ابي ترحيب منكم من اليمن وأتشرف بيكم
جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة Icon_minitimeالجمعة 21 أكتوبر 2011, 2:25 pm من طرف البروفيسير محمد فضل

» قلوب
جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة Icon_minitimeالسبت 15 أكتوبر 2011, 2:08 pm من طرف دمعة إشتياق

» نورتى المنتدى يا hoda
جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة Icon_minitimeالخميس 13 أكتوبر 2011, 5:25 pm من طرف دمعة إشتياق

» حصريا برنامج رامز قلب الاسد إلى الحلقة الـ 14 تحميل مباشر
جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة Icon_minitimeالإثنين 15 أغسطس 2011, 6:50 am من طرف البروفيسير محمد فضل

» الأمثال الشعبية المتطورة
جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة Icon_minitimeالثلاثاء 01 مارس 2011, 10:21 am من طرف walied tawfek

» تعمل ايه لو قابلت الرخم ده فى الشارع
جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة Icon_minitimeالثلاثاء 01 مارس 2011, 10:14 am من طرف walied tawfek

» ابليس يبحث عن اعاره
جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة Icon_minitimeالأحد 11 يوليو 2010, 8:56 pm من طرف wael

» سيد زماني
جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة Icon_minitimeالأحد 20 يونيو 2010, 12:56 am من طرف أحمد جويده

» لفظ الجلالة ( الله )
جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة Icon_minitimeالأربعاء 16 يونيو 2010, 5:48 pm من طرف wael

» من هم الذين تستجاب دعواتهم
جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة Icon_minitimeالأربعاء 16 يونيو 2010, 5:44 pm من طرف wael

» تلميذ ومعلمته
جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة Icon_minitimeالأربعاء 16 يونيو 2010, 5:32 pm من طرف wael

» اخلاق رسول الله صلى الله عليه وسلم
جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة Icon_minitimeالأربعاء 09 يونيو 2010, 10:16 pm من طرف wael

» صلاه الضحى و حكمها
جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة Icon_minitimeالأحد 06 يونيو 2010, 9:51 pm من طرف wael

» لماذا بكى رسول الله صلى الله عليه وسلم
جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة Icon_minitimeالسبت 05 يونيو 2010, 9:27 pm من طرف wael

Navigation
 البوابة
 فهرس
 قائمة الاعضاء
 الملف الشخصي
 س و ج
 ابحـث

جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
وعد العيون
-.-
-.-
وعد العيون

ذكر
العمل/الترفيه : ركوب الخيل
المزاج : عااااااااااااااااااااااااالى جدا والحمد لله

جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة Empty
مُساهمةموضوع: جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة   جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة Icon_minitimeالسبت 17 مايو 2008, 9:05 pm

دائما نسمع ان البنت لازم تتصف بشيء من الخجل والحياء والاحترام
بأسلوب تعاملها وإبداء رأيها أمام الجميع بحكم طبيعة تكوينها كأنثى
و في أمور المفروض ما تتخطاها البنت في تعاملها مع الآخرين !!
أما أذا كانت جريئة بأسلوبها فالبعض يعتبرها وقاحة وقلة احترام منها
وبالذات أذا عبرت عن رأيها بكل جرأة وشجاعة .... طبعا ما أقصد انها تتمرد أو تصير وقحه
بس تحاول انها تواجه المجتمع بعيوبه ومشاكله !!
لماذا لا نعتبر جرأتها وصراحتها هو من علم وخبرة وثقافة وثقة بالنفس اكتسبتها من الحياة !!
بس بحدود الأدب والاحترام ومراعاة مشاعر الآخرين وعدم التقليل من شأنهم و إلا فعلا صارت وقاحة
فالشجاعة صفه جميله المفروض الجميع يتصف فيها سواء بنت أو رجل
هل فعلا تعتبر : :
شجاعة وجرأة الرجل حكمه وقوة شخصيه منه !!
بينما المرأة فتنحصر في الغالب جرأتها بمسمى وقاحة وقله أدب !!
1متى تعتبر جرأة البنت وقــــاحة ؟؟
2- ومتى المفروض البنت تكون فيها أكثر جرأة وشجاعة ؟؟
3- هل فعلا البنت الشجاعة هي مصدر لشكوك وظنون الناس فيها باعتبارها أكثر جرأة ؟
4-هل يسمح للرجل بأن يكون أكثر جرأة وشجاعة بينما المرأة غير مسموح لها بذلك ؟

]صراحة عجبني الموضوع من احدى المنتديات وحبيت اننا نتناقش فيه واعرف
وجهة نظركم
حنونه
.-.
.-.

انثى

مُساهمةموضوع: رد: جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة   جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة Icon_minitimeالأحد 18 مايو 2008, 6:30 am

وعد بجد ماشاء الله عليك موضوعك جامد ومهم جدا على فكره وكونى كبنت اكيد فى ناس انا بشوفها بتعتقد ان البنت لما تتكلم بحريه شور مع وجود زوق واحترام فى الكلام يبقى انها بنت فيها حاجه ابنورمل او بنت مش كويسه وكده .
لما متعرفش تفرق فى المناقشه بتاعتها او فى جرأتها مع البنت ومع الولد.
لما تكون تقدر تبقى جريئه بس من غير متتنط على الى قدامها واكيد كمان مش لازم عشان تبقى جريئه انها تجرح الى قدامها.
اه اكيد والله انا كنت بخد كورس مره مع ولاد كتير وكان البنات بنتين تلاته وكان المفروض بقى ابقى خجوله واتكسف وكده ومنقش المستر فى اى حاجه بس كنت بتكلم وبناقش سواء فى موضوعات الدراسه او موضوعات تانيه وفى مره لقيت ولد زميلى جيلى وسألنى هو انتى متأكده انك بنت واعد يقولى مينفعش تتكلمى كتير كدا بس انا شور كنت ضده الاول لكن لما اعد افكر فى كلامه عرفت انه شور عنده حق وان ممكن اتفهوم غلط وكدا.
اه شور الرجل مش بيحب اى ثينك يعنى البت الجريئه الى شخصيتها اقوى منه لكن بيحب البنت بقى الى عمالوه فيها هاديه ومنكسره ومكسوفه وكدا.
بس دا رأيى .
وعد العيون
-.-
-.-
وعد العيون

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة   جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة Icon_minitimeالأحد 18 مايو 2008, 11:15 am

حنونه كتب:
وعد بجد ماشاء الله عليك موضوعك جامد ومهم جدا على فكره وكونى كبنت اكيد فى ناس انا بشوفها بتعتقد ان البنت لما تتكلم بحريه شور مع وجود زوق واحترام فى الكلام يبقى انها بنت فيها حاجه ابنورمل او بنت مش كويسه وكده .
لما متعرفش تفرق فى المناقشه بتاعتها او فى جرأتها مع البنت ومع الولد.
لما تكون تقدر تبقى جريئه بس من غير متتنط على الى قدامها واكيد كمان مش لازم عشان تبقى جريئه انها تجرح الى قدامها.
اه اكيد والله انا كنت بخد كورس مره مع ولاد كتير وكان البنات بنتين تلاته وكان المفروض بقى ابقى خجوله واتكسف وكده ومنقش المستر فى اى حاجه بس كنت بتكلم وبناقش سواء فى موضوعات الدراسه او موضوعات تانيه وفى مره لقيت ولد زميلى جيلى وسألنى هو انتى متأكده انك بنت واعد يقولى مينفعش تتكلمى كتير كدا بس انا شور كنت ضده الاول لكن لما اعد افكر فى كلامه عرفت انه شور عنده حق وان ممكن اتفهوم غلط وكدا.
اه شور الرجل مش بيحب اى ثينك يعنى البت الجريئه الى شخصيتها اقوى منه لكن بيحب البنت بقى الى عمالوه فيها هاديه ومنكسره ومكسوفه وكدا.
بس دا رأيى .
لما تتحط ف احد المواقف اللى بتتطلب كده يعنى مثلا
ف دراستها ذى مانتى قولتى لو انتى مش جريئه وكده اكيد كنتى سكتى واللى فهمتيه فهمتيه واللى مافهمتيهوش مش لازم
انا بختلف معاكى ف رايك انك اتفقتى مع الولد ! لاء مادمتى مقتنعه ب اللى عملتيه يبقى انتى اللى تأثرى ف الاخرين مش هما اللى يأثروا فيكى كان لازم انتى اللى تقنعيه ب ان اللى انتى عملتيه صح مش انك تفكرى انك تغيرى رايك !
وافترضنا مثلا ان جاركم انسان مش كويس طول النهار واقف ف البلكونه مستنيكى مثلا يعنى رد فعلك هيكون ايه اقفل بلكونتى وادخل وكده واللا اطلب منه انه يقف ب ادب ف بلكونته او انى اكلم باباه او مامته واطلب منها الكلام ده اعتقد ان الاختيار التانى هيكون افضل انك تحاولى تنهى المشكله خالص ودى تبقى جرأه منك بعكس لو سكتى وما اتكلمتيش النهارده ف البلكونه بكره وراكى ف الجامعه وياعالم بعد كده هيكون فين يبقى مواقف كتيره قوى لازم البنت تكون جريئه وشجاعه ما تخافش من كلام اى حد لازم يكون ليها موقف ايجابى
وبجد يا حنونه منوره الموضوع بردك الجامد ده
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة   جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة Icon_minitimeالأحد 18 مايو 2008, 7:39 pm

اولا الموضوع جاااااااااااااااااامد ياوعد تسلم ايدك
هاقولك بقى رايى بلا كتر رغى هههههههههههههههههههههههه
بما اننا فى مجتمع شرقى والمجتمع ده رجولى شويه ومش تقولى بقى المراه اخدت حقها ثالت ومتلت
فى النهايه بردو السياده للرجل واى شئ بيعمله فى اى امر من اموره مش بيوجه له النقد زى المراه
وجراه الرجل مطلوبه طبعا والا تبقى مصيبه لو الرجل بيتكسف
والبنت الجريئه موضع شك لناس كتير وكتير فعلا بعتبروها وقاحه
انما بردو محتاجه شويه مش تبقى بتكسف اوووووى
وعن نفسى لما بشوف بنت جريئه وبتتتكلم مثلا بعتبرها قله ادب
لكن المفروض تكون البنت جريئه لو اتعرضت مثلا لموقف صعب ومثلا فيه اساءه لها فى الوقت ده لازم تكون جريئه
لكن الرجل بقى لازم يكون جرئ فى كل حاجه
وفى النهايه بشكرك طبعا على الموضوع الجامد ده
وعد العيون
-.-
-.-
وعد العيون

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة   جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة Icon_minitimeالأحد 18 مايو 2008, 9:45 pm

بما اننا فى مجتمع شرقى والمجتمع ده رجولى شويه ومش تقولى بقى المراه اخدت حقها ثالت ومتلت
فى النهايه بردو السياده للرجل واى شئ بيعمله فى اى امر من اموره مش بيوجه له النقد زى المراه
اولا انا با طالب بحقوقنا !ههههههههههههههههه
انتوا خلاص استوليتوا ع البلد اخدتوا حقوقكم وحقوقنا
ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ونبدأ احنا مشوارنا فى المطالبه بحقوقنا وبدعى كل اسره المنتدى من الرجال انها تنادى باقى الرجال لمساندتنا علشان ناخد حقنا(كل واحد من اسره المنتدى من الرجال يدى الرابط بتاع الموضوع ده لاصحابه علشان يتضامنوا معانا ف المطالبه بحقوقنا)
اسكتى ياندى بدل ما اقوم الدنيا كلها عليكم خليكم ف اللى اخدتوه وقولوا الحمد لله هههههههههههههههههههههههههههههههههه
وعن نفسى لما بشوف بنت جريئه وبتتتكلم مثلا بعتبرها قله ادب
مش كل الكلام م البنت الجريئه مابيبقاش كويس فيه بنت بتبقى جريئه بس جرئه ب احترام تعى ماتقول وتتكلم بحق وعن الحق وللحق
مش اخد كلامها على انها بنت مش كويسه
ويارب مايكونش كلامى تقيل شويه عليكى ياندى
بجد انا بكون سعيد جدا جدا بوجودك وبردودك ف مواضيعى ويارب دايما تنورى مواضيعى يارب ياندى ومشكره على مرورك وردك يا ندى واسف ع الاطاله
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة   جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة Icon_minitimeالأحد 18 مايو 2008, 11:39 pm

تطالبوا بحقكم فى ايه بس ياوعد انتم مسيطرين على كله بس الخفى
دا حتى احنا طيبييييييييييييييييييييييين ومسالمين جدا ومش بنتعب حد خالص
معاك طبعا ياوعد انه لو البنت جريئه فى الحق وللحق اوكى دى كويس
انما فى بنات بعيد عنك جريئه بشكل كبير لدرجه بتكون فيها وقاحه والله
وعد العيون
-.-
-.-
وعد العيون

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة   جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة Icon_minitimeالأحد 18 مايو 2008, 11:42 pm

انا عارف كويس قوى انكم طيبيـــــــــــــــــــــــــــــــن ومسالمين ربنا مايحرمكم منا ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

جرأة البنت.. بين الشجاعة والوقاحة
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-